oskmar

April 2024 04 19 soligt och grant

Av Elsa Mårtenzon - 2024-04-19 16:03

 

Så här ser det ut just nu, men det blåser svinkallt kände jag nu när jag var ut och tog lite bilder.

    

I dag har det varit solsken från dess uppstigning och kommer pågå tills den gömmer sig bakom bergen!

Det var minusgrader från igårkväll tills solen gjorde sin verkan i morse.

En härlig dag! Men med kallblåst.

Just nu är det 1,8 plusgrader och sol från en klarblå och molnfri himmel.

 

Och sparken den står kvar den, men i morron kanske jag bära bort den i hopp om att den nu inte behövs längre.

  

Jag gjorde våfflor till elvakaffet idag, trodde det skulle komma fikagäster men jag fick sitta själv med kaffet och våfflorna i dag.

Jag bara gissade att Nils Gunnar och Ingrid skulle komma, men icke sa Nicke, men de kommer kanske i morron och det finns mera våffelsmet inplastad i kylskåpet så det går bra då också.

Ikväll har Laila varit in en stund, med posten och jag upptäckte att talförmågan fanns kvar.

För övrigt har jag gjort veckostädningen idag, en dag försent, men detsamma "när koern fo bytta", sa de förr i tiden.

 

Tidigt i morse, solen kom visade sig och molnen drog bort.

    

 

Ur boken 3000 otroliga fakta om Sverige:

"Långt in på 1900-talet förekom det att barn auktionerades ut bland gårdarna. Det var en omvänd auktion. Den som tog barnen mot lägsta bidrag från kommunen fick dem."

Slut citat

 

Ett sådant förfarande fanns det i Bellvik, det var Emanuel Berg som auktionerades ut till Erik Johan Henrikssson och hans hustru Maria Mathilda. 

Det har jag säkert berättat om tidigare här och jag ska inte tjata om det mer. 

Men Manne Berg som han kallades sa själv att han hade det bra hos den här familjen och det fanns ett släktförhållande mellan dem. Mannes mamma tog själv hand om sin son så fort hon kunde göra det.

Jag har själv hört Manne berätta om det här och han berättade hur tacksam han var över att det var just hos dem som han hamnade tills hans mamma kunde ta över.

Det här har jag berättat om i Bellviksboken på familj (37), ett familjeöde som är väl värt att läsa om, det var ingen dans på rosor för dem heller, som för så många andra på den tiden. Stordelen av familjen emigrerade till Amerika så småningom.

Lite mera om Manne Berg har jag berättat om under rubriken "Några olika människoöden", i Bellviksboken.

  

 Dagens namn är: Olaus och Ola, grattis till er!

 

Ha en fin fortsättning på fredagskvällen, på återseende!

 

En soluppgång en annan dag än den här.

     Hej då!   

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards