oskmar

April 2024 04 18 solsken

Av Elsa Mårtenzon - 2024-04-18 16:24

 

I morse hade jag både renar och rådjur här, men renarna jagade jag bort...

  

Morgonen började med grå himmel men desto soligare blev det sedan under dagen, perfekt!

Just nu är det 3,5 plusgrader och klarblå himmel, grant värre. Så kan det få vara under helgen som kommer nu.

 

    

Jag har varit till Hoting och klippt håret idag, men jag måste köra dubbelt så lång väg, för jag vägrar köra över Rörström, den vägen är i det närmaste ofarbar nu säger Laila som kör den varje dag. Nu är den stängd för timmerbilar i alla fall. Men de har verkligen gjort groparna och den pösiga lervällingen långt värre än om de inte belastat den så våldsamt i flera månader.

Jag kör över Dorotea och den vägen har ju timmerbilarna också förstört så den är hemsk, men något bättre.

Vi som måste köra bil under sådana förhållnden borde få betalt för varja resa i stället för tvärtom. En del gropar är dm-djup och många många som ett "pärlband", usch!

 

Inte ett moln så långt ögat kan se, underbart!

    

Hos frissan låg en protestlista för underskrifter med anledning av att det finns planer på nedläggning av Brismarksgården i Hoting, Tåsjögården och ännu ett äldreboende i Norråker. Alla tre är äldreboenden.

Naturligtvis skrev jag under, det är Hervor igen som sett till att ordna med protestlistorna den här gången också. Hon gör det verkligen bra som flera gånger om ordnar protester för den nedåtgående utvecklingen i sin bygd, det skulle finnas många såna eldsjälar.

Det är verkligen ingen lysande utveckling för småorter i inlandet, mycket tragiskt. Det är onekligen en himmelsvid skillnad mot när vi flyttade till Hoting 1966, då byggdes det överallt, hyreshus, affärer, samt byggdes hotellet ut,

m m m m.

Och det fanns många specialaffärer som idag är helt borta allihop, en tragisk framtid som utvecklar sig, tyvärr. Då fanns det två matvaruaffärer, två kiosker och kafe´. Ett Folkets Hus med hur mycket verksamhet som helst, det finns fortfarande kvar- men hur länge, tänker jag. Hotellet är ett frågetecken idag också, som det verkar.

 

Snön krymper som sig bör, men det finns att ta av...

    

Det stormar ännu mer nu omkring stockholmaren som trodde sig vara smartare än lantisen, så kan det gå om inte haspeln är på. Vi får se hur det slutar, många frågar sig nu om den saken?

  

Dagens namn är: Valdemar och Volmar grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra torsdagkväll, vi ses!

 

Blå himmel och inga moln, då trivs man!

    Hej då!     

 

 

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards